خدمات تخصصی مشاوره خانواده و کودک در شرق تهران

کلینیک خانواده و خدمات نوروفیدبک در شرق تهران ویژه مشکلات یادگیری کودکان و اضطراب بزرگسالان

خدمات تخصصی مشاوره خانواده و کودک در شرق تهران

کلینیک خانواده و خدمات نوروفیدبک در شرق تهران ویژه مشکلات یادگیری کودکان و اضطراب بزرگسالان

عملکرد حافظه در مواجهه با استرس

امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


عملکرد حافظه در مواجهه با استرس


ما با فشارهای روانی مختلفی رو به رو هستیم که برخی جسمی، برخی اجتماعی، اقتصادی و برخی نگرشی هستند این منابع فشار به وسیله ی ذهن درک می شوند، به وسیله ی مغز ترجمه شده و مغز به نوبه ی خود به اعضای دیگر بدن فرمان می دهد که چگونه با عوامل فوق سازگار شوند.

اما در این بحث عملکرد حافظه فعال مهم است که پس از مواجهه با فشارهای روانی طولانی ، ضعیف می شود. استرس با تولید نگرانی و افکار مزاحم برسر تصاحب منابع حافظه فعال به رقابت و کشکمش می پردازد. به شکلی که منابع توجهی، جذب محرک های تهدید آمیز می شوند.

وقتی با چالش هایی در زندگی روزمره مواجه می شویم، عموما از یکی از این دو روش را استفاده می کنیم. روش مساله مدار و یا هیجان مدار.

طبیعتا در روش مساله مدار، منطقی تر راه حل ها را بررسی می کنیم و در رویکرد دوم، تحت تاثیر احساسات، واکنش های هیجانی نشان می دهیم که ما را به نتیجه مطلوب نمی رساند. چرا چنین اتفاقی می افتد؟

همانطور که در پاراگراف اول گفتیم عوامل فشارزا به وسیله ی ذهن درک می شوند، به وسیله ی مغز ترجمه شده و مغز هم فرمان صادر می کند، حال اینکه ذهن ما چطور درک می کند، مساله ی مهمی است؛ نحوه برداشت ذهنِ ما از آنچه که می شنویم و می بینیم پیامی را به مغز مخابره می کند و مغز هم فرمانِ متناسب با استنباط ذهن ما را صادر می کند. این پیام می تواند منجر به بهم ریختگی ما شود یا تفکر منطقی و آرامش را به دنبال داشته باشد

پس همه چیز به نگرش ما بستگی دارد و مهارت های ما کمک می کند تا به موقع از قضاوت عجولانه، ذهن خوانی و بسیاری از واکنش های منفی خودداری کنیم و به جای اینکه آدمی باشیم که در چالش ها هیجان مدارانه پاسخ دهیم، به شخصی تبدیل شوبم که مساله مدارانه و با خویشتن داری به موقعیت ها نگاه کنیم.

با این حال افرادی که برای مشاوره و درمان مراجعه می کنند وقتی تحت تاثیر استرس، تمرکز خود را از دست داده اند و یا از فراموشی و خلق افسرده یا اضطراب بالا گله مند هستند، طبیعتا باید هم در زمینه مشاوره رفتاری، دارودرمانی و هم نوروفیدبک خدمات درمانی دریافت کنند.


پذیرش کلینیک: 02177249607  --  02177450159  --  02177205873

نشانی کلینیک: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین-طبقه 5 واحد 20

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.