خدمات تخصصی مشاوره خانواده و کودک در شرق تهران

کلینیک خانواده و خدمات نوروفیدبک در شرق تهران ویژه مشکلات یادگیری کودکان و اضطراب بزرگسالان

خدمات تخصصی مشاوره خانواده و کودک در شرق تهران

کلینیک خانواده و خدمات نوروفیدبک در شرق تهران ویژه مشکلات یادگیری کودکان و اضطراب بزرگسالان

مشکلات خواب کودکان بیش فعال و کم توجه

این بچه خواب نداره...!










میرموسوی(موسس ومشاور کلینیک)


سوال: فرزند من مبتلا به ADHD (بیش فعالی و کم توجهی )می باشد و بسیار سخت به خواب می رود.ما به عنوان والدین چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

پاسخ: بیش از نیمی از کودکان و نوجوانان بیش فعال و کم توجه مشکلات خواب مشکلات را تجربه می کنند که این مشکلات شامل مقاومت در برابر وارد شدن به رختخواب و مشکل به خواب رفتن  و در نتیجه زمان کمی در رختخواب ماندن می شود.

خواب کم موجب مشکلات توجه و تمرکز در کودکان می شود بویژه در کودکان بیش فعال و کم توجه. بیش فعالی و کم توجهی می تواند دلیلی برای برهم خوردن خواب باشد. دو مشکلی که ریشه های بیولوژیکی مشترک دارد.

از یک سو، این امکان وجود دارد که مدارهای مغزی که کار کنترل توجه و خواب را بر عهده دارند ضعیف عمل کند و از سویی دیگر یک ریتم شبانه روز ناپایدار عامل موثر در کاهش تمرکز است. این ریتم بیولوژیک موجب می شود که بچه های بیش فعال در شب خسته و در زمان صبح احساس بیداری و پرانرژی بودن زیادی داشته باشند(البته نه در اوایل صبح که این کودکان علایمی از قبیل بدخلقی و خواب آلود بودن را نشان می دهند) و یا خواب کم داشته باشند.

علایمی مانند پرتحرکی و از طرفی عدم توانایی در حل این مشکل از سوی والدین، مقاومت و درماندگی در برابر بخواب رفتن را زیاد می کند، هر چه خواب کمتر و ضعیف تر باشد، رفتار در طول روز بدتر می شود و به نظر می رسد کودک بیش فعال تر شده، لجباز شده و هر چه می گوییم خلاف آن را انجام می دهد، پس حسابی بزرگتر ها را کلافه می کند.

این کودکان اغلب اضطراب و افسردگی، اختلالات یادگیری، اختلالات رفتاری و سندرم پاهای بیقرار را تجربه می کنند. گاهی خلق و رفتار با مصرف داروهای رایج(ریتالین) در مورد بیش فعالی که داروهای محرکی هستند بدتر می شود.

اثر این داروها در اختلال بیش فعالی می تواند با کیفیت خواب تداخل کند زیرا بیشتر داروهای تجویزی برای کودکان بیش فعال و کم توجه عموما محرک هستند.

در این خصوص می بایست:

- کودک  از ورزش در طول روز استفاده کند، زمان شب و یک ساعت قبل از خواب بازی ها و فعالیت های آرام را انجام دهد.

- اتاق خواب  عاری از هر گونه وسایلی باشد که منجر به کاهش تمرکز حواس می شود همچون بازی الکترونیکی ، تلویزیون، و بازی های ویدئویی. به خصوص زمان شروع سال تحصیلی.

- در صورت امکان از مصرف شبانه مواد خوراکی کافئین دار ، شکلات و آبنبات ها پرهیز کنید.

- از یک روانشناس کودک برای تهیه یک برنامه زمان بندی شده منظم کمک بگیرید.

- اگر فرزندتان دارو مصرف می کند از روان پزشک متخصص کودک برای زمان و میزان مصرف دارو که تداخلی با خواب نداشته باشد کمک بگیرید.

- در صورت لزوم از نوروفیدبک استفاده کنید.


تماس جهت پذیرش حضوری:


02177249607


صدای مشاور: 9092301285


صدای مشاور کشوری و تهران:9099071164


جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اثربخشی نوروفیدبک پیش از هزینه کردن، حتما تماس بگیرید و مشاوره کنید.



استفاده از مطالب این وبلاگ و سایر وبلاگ های نگارنده، تنها کسب اجازه از نویسنده بلامانع است.

مشکلات نوشتاری کودکان کلاس اولی








نوشته: میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)

مشکلات نوشتاری کودکان کلاس اولی

این روزها مراجعه بسیاری از خانواده به کلینیک نشان می دهد که اغلب بچه های کلاس اولی و متاسفانه حتی دومی ها در"مهارت های ظریف" انگشتان دست ضعیف هستند و همین باعث می شود خطوط یا حروف را بسیار کم رنگ ترسیم کنند؛ همین باعث می شود معلم یا اطرافیان فکر کنند کودک کندنویسی دارد.

در حالی که مهارت های ظریف انگشتان شکل نگرفته است و نیاز به تمرین دارد. اگر ادامه پیدا کند کودک در ماه آبان و آذر که کلمه هایی را یادمی گیرد و باید بنویسد، جا می افتد حتی ممکن است به اشتباه به عنوان کودک کم دقت تشخیص داده شود.

اگر مطالب قبلی من را خوانده باشید متوجه شدید خیلی تاکید کردم که بهترین زمان برای تمرین تابستان است و متاسفانه این طور که من سال ها دیدم، متوجه شدم مراکز پیش دبستانی در سطح وسیعی کم لطفی می کنند و خیلی راحت از کنار مشکلات ترسیمی بچه ها می گذرند یا اغماض می کنند در حالی که مشکلات مربوط به مهارت های ظریف انگشتان دست با چند تمرین ساده قابل حل است.

به صراحت می گویم فرزندان شما در مراکز پیش دبستانی مورد کم لطفی مسئولین و مربی قرار می گیرند و  کاری برای آنها انجام نمی شود علی رغم اینکه داشتنِ روانشناس و متخصص را در بوق و کرنا می گذارند در حالی که این مراکز حتی مهدها صرفا نگهدارنده فرزندان شما هستند تا اینکه مربی خوبی باشند که قدرت تشخیص و آینده نگری داشته باشد.

 

از این رو تقاضا دارم اگر از همین روزهای آغازین سال با مشکلات ترسیمی که بیان شد مواجه هستید مثلا کم رنگ ترسیم کردن، به حدی که قابل تشخیص نباشد، یا اینکه کودک شکل را خیلی ساده و ایتدایی ترسیم می کند به حدی که خیلی از قسمت های شکل را حذف می شود و در همین حال اشکال به سمت پایین کاغذ یا بالای کاغذ شیب پیدا می کند ، خیلی سریع ابراز خستگی می کند و مرتب می گوید نمی توانم، حتما از متخصص روانشناس کودک کمک بگیرید.


تلفن پذیرش کلینیک: 02177249607


صدای مشاور تهران و شهرستان:9099071164


(تماس از تلفن های ثابت  بدون پیش شماره همه روزه و ایام تعطیل)

مشکلات نوشتاری کودکان ابتدایی


























نوشته: میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)

عکس فوق یکی از نمونه دیکته های دانش آموزی است که هم مبتلا به نارسانویسی است و هم نقص در حافظه دیداری و هم از نظر آموزشی یادگیری خوبی انجام نگرفته یعنی مشکلات این دانش آموز جنبه آموزشی هم دارد.

خب اگر بخواهیم الان یعنی در طول سال تحصیلی این مشکل را بر طرف کنیم زمان می برد خوشبختانه قابل حل است اما یقینا من به عنوان معلم شاکی می شوم و به شما والدین می گویم روزی هشت ساعت من با فرزند شما سر و کار دارم تا کی صبر کنم مشکل فرزندتان حل شود؟ و شما با استرس پیش من می آورید و می گویید چقدر طول می کشه؟ یعنی حل میشه؟ هر روز از مدرسه زنگ می زنند.

این جمله آخر را زرد رنگ کردم هر که فرزندش شاگرد من بوده یا به کلینیکم مراجعه کرده بارها شنیده چون طی مدتی که معاون و معلم بودم دقیقا با این مشکلات دست و پنجه نرم کرده ام به همین دلیل است که خانواده هایی که من را بهتر می شناسند می دانند که می گویم بهترین زمان رفع مشکلات یادگیری بچه ها تابستان است نه فصل مدرسه ها.شاید بگویید: "خب تا بچه مدرسه نره که چیزی معلوم نمیشه" در پاسخ می گویم خیر؛ براحتی با کمترین سطح سوادمان می توانیم مشکل فرزندمان را شناسایی کنیم اما خوب بلد نیستیم، کسی به ما نگفته، و متاسفانه این کار که ظرف مدت"دو یا سه دقیقه" تمرین لازم داره تا تشخیص داده بشه در مقطع پیش دبستان هم قابل تشخیص است همین رو، مسئولان این مقطع انجام نمی دهند و کم کاری می کنند.

عکس دیکته را خوب ببینید، حتی معلم متاسفانه نوشته "پسرم با دقت بیشتری بنویس."

این چیه واقعا همکار گرامی؟ این جمله از شما بعیده. این کودک مستقیم باید به درمانگر ارجاع داده بشه. ما با مشاهده نوع نوشتن این دیکته می فهمیم با مشکل جدی و بسیار جدی رو به رو هستیم.

متاسفانه این کودک در سال اول در مدرسه دولتی بوده همان طور که می دانید تعداد دانش آموز بالای 30 نفر هست، ولی واقعا انتظار دارم در همین حد معلم بتونه تشخیص و ارجاع به متخصص بده.

حافظه دیداری و نقص در توجه و نارسا نویسی تمرینات زیاد اما ساده ای دارد که مکرر باید پس از یادگیری از متخصص در منزل هر روزه انجام دهید. اگر تشخیص نقص در حافظه دیداری جدی باشد که الان در همین عکس سه یا چهارتا کلمه با این ویژگی به چشم می خورد مثل: فقت.... اجیب....."صف" که نوشته شده "سف" این جور مواقع توصیه می کنیم نوروفیدبک هم به کار درمانی اضافه شود و خیلی سریع اقدام کنید که ظرف یکی دو ماه برطرف شود.



مشاوره تلفنی تهران و شهرستان: 9099071164

(تماس از تلفن های ثابت تهران و شهرستان همه روزه و ایام تعطیل)

تلفن پذیرش: 02177249607