خدمات تخصصی مشاوره خانواده و کودک در شرق تهران

کلینیک خانواده و خدمات نوروفیدبک در شرق تهران ویژه مشکلات یادگیری کودکان و اضطراب بزرگسالان

خدمات تخصصی مشاوره خانواده و کودک در شرق تهران

کلینیک خانواده و خدمات نوروفیدبک در شرق تهران ویژه مشکلات یادگیری کودکان و اضطراب بزرگسالان

مشکلات خواب کودکان بیش فعال و کم توجه

این بچه خواب نداره...!










میرموسوی(موسس ومشاور کلینیک)


سوال: فرزند من مبتلا به ADHD (بیش فعالی و کم توجهی )می باشد و بسیار سخت به خواب می رود.ما به عنوان والدین چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

پاسخ: بیش از نیمی از کودکان و نوجوانان بیش فعال و کم توجه مشکلات خواب مشکلات را تجربه می کنند که این مشکلات شامل مقاومت در برابر وارد شدن به رختخواب و مشکل به خواب رفتن  و در نتیجه زمان کمی در رختخواب ماندن می شود.

خواب کم موجب مشکلات توجه و تمرکز در کودکان می شود بویژه در کودکان بیش فعال و کم توجه. بیش فعالی و کم توجهی می تواند دلیلی برای برهم خوردن خواب باشد. دو مشکلی که ریشه های بیولوژیکی مشترک دارد.

از یک سو، این امکان وجود دارد که مدارهای مغزی که کار کنترل توجه و خواب را بر عهده دارند ضعیف عمل کند و از سویی دیگر یک ریتم شبانه روز ناپایدار عامل موثر در کاهش تمرکز است. این ریتم بیولوژیک موجب می شود که بچه های بیش فعال در شب خسته و در زمان صبح احساس بیداری و پرانرژی بودن زیادی داشته باشند(البته نه در اوایل صبح که این کودکان علایمی از قبیل بدخلقی و خواب آلود بودن را نشان می دهند) و یا خواب کم داشته باشند.

علایمی مانند پرتحرکی و از طرفی عدم توانایی در حل این مشکل از سوی والدین، مقاومت و درماندگی در برابر بخواب رفتن را زیاد می کند، هر چه خواب کمتر و ضعیف تر باشد، رفتار در طول روز بدتر می شود و به نظر می رسد کودک بیش فعال تر شده، لجباز شده و هر چه می گوییم خلاف آن را انجام می دهد، پس حسابی بزرگتر ها را کلافه می کند.

این کودکان اغلب اضطراب و افسردگی، اختلالات یادگیری، اختلالات رفتاری و سندرم پاهای بیقرار را تجربه می کنند. گاهی خلق و رفتار با مصرف داروهای رایج(ریتالین) در مورد بیش فعالی که داروهای محرکی هستند بدتر می شود.

اثر این داروها در اختلال بیش فعالی می تواند با کیفیت خواب تداخل کند زیرا بیشتر داروهای تجویزی برای کودکان بیش فعال و کم توجه عموما محرک هستند.

در این خصوص می بایست:

- کودک  از ورزش در طول روز استفاده کند، زمان شب و یک ساعت قبل از خواب بازی ها و فعالیت های آرام را انجام دهد.

- اتاق خواب  عاری از هر گونه وسایلی باشد که منجر به کاهش تمرکز حواس می شود همچون بازی الکترونیکی ، تلویزیون، و بازی های ویدئویی. به خصوص زمان شروع سال تحصیلی.

- در صورت امکان از مصرف شبانه مواد خوراکی کافئین دار ، شکلات و آبنبات ها پرهیز کنید.

- از یک روانشناس کودک برای تهیه یک برنامه زمان بندی شده منظم کمک بگیرید.

- اگر فرزندتان دارو مصرف می کند از روان پزشک متخصص کودک برای زمان و میزان مصرف دارو که تداخلی با خواب نداشته باشد کمک بگیرید.

- در صورت لزوم از نوروفیدبک استفاده کنید.


تماس جهت پذیرش حضوری:


02177249607


صدای مشاور: 9092301285


صدای مشاور کشوری و تهران:9099071164


جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اثربخشی نوروفیدبک پیش از هزینه کردن، حتما تماس بگیرید و مشاوره کنید.



استفاده از مطالب این وبلاگ و سایر وبلاگ های نگارنده، تنها کسب اجازه از نویسنده بلامانع است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.